Test av ... Arlas smaksatta vispgrädde

Hämtat från Arla.se -

Användning
Arla Köket® smaksatt vispgrädde jordgubb har samma goda egenskaper som vanlig vispgrädde och kan vispas enkelt till önskad konststen. Passar bra tillsammans med kakor, tårtor, pannkakor och våfflor.
Ingredienser
Grädde, jordgubbar 21%, socker 6%, stärkelse, syra (citronsyra), stabiliseringsmedel (karragenan).
Näringsvärde
Energivärde 1250 kJ/300 kcal
Protein 2 g
Kolhydrat 11 g
Fett 27 g



 

Den är vad den heter. Vispgrädde med jordgubbsmak. Dessvärre smakade den inte så mycket jordgubb som jag hade hoppats på. Tråkigt att man "behövt" tillsätta både stabiliseringsmedel och stärkelse. Vilket gör att jag antagligen inte kommer använda mig av den här produkten fler gången. Jag betalar gärna mer för en riktig produkt utan tillsatser. Utan tvekan.

 

 

Ingredienser
Grädde, vatten, glukos-fruktossirap 8 %, choklad från Dominikanska Republiken (kakaomassa, socker, emulgeringsmedel (lecitin), vanilj 5,5 %, socker 3,9 %, kakao 0,8%, stärkelse, modifierad stärkelse, stabiliseringsmedel (fruktkärnmjöl, karragenan). Chokladen innehåller minst 70 % kakao.

Även vispgrädden smaksatt med choklad innehåller stärkelse, modifierad stärkelse, stabiliseringsmedel och glukossirap, som tillsats för att grädden ska kunna vispas med sin låga fetthalt på 27%. (Varför inte bara öka fetthalten och skippa alla E-nummer?)

Men visst, den smakar ju faktiskt vad den utlovat - choklad. Så som en snabblösning till barnkalaset funkar den säkert alldeles utmärkt. Jag föredrar fortfarande att göra mina egna frostings,toppings,fyllning etc, från grunden och jag tror att det kommer bli svårt att ändra min åsikt gällande det. Det är tills det kommit en riktig produkt (utan tillsatser och annat trams) på marknaden som kan ersätta mina hemmagjorda frostings.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Januari | Februari | Mars | April | Maj Juni Juli Augusti September Oktober November December


RSS 2.0